Drets i deures usuaris serveis sanitaris
Inici » Usuaris i famílies » Drets i deures
Drets i deures
La Carta de drets i deures de la ciutadania en relació amb la salut i l’atenció sanitària és un contracte social entre la ciutadania i el sistema de salut. Es defineix què esperem les persones del sistema sanitari (drets) i també com ens comprometem a això com a individus actius (deures).
Els principis sobre els quals es basa la Carta són el reconeixement de la dignitat de la persona, la llibertat i l’autonomia, la igualtat, l’accés a la informació i al coneixement en salut, i el compromís cívic. Els prop de cent drets i deures que recull la Carta s’agrupen en els deu àmbits següents.
Equitat i no discriminació
- Tenim dret a rebre una atenció sanitària equitativa, sense discriminació, que protegeixi les situacions de vulnerabilitat i amb un tracte respectuós.
- Tenim el deure de respectar i no discriminar els professionals, i també les altres persones usuàries del sistema sanitari.
Protecció i promoció de la salut i prevenció de la malatia
- Tenim dret a disposar de seguretat ambiental i alimentària a l’entorn on vivim i rebre una educació en salut que ens permeti adoptar les mesures necessàries per protegir i promoure la salut individual i col·lectiva.
- Tenim el deure de contribuir a la cura i la millora del nostre entorn, vetllar per la nostra salut i la de les persones que estan sota la nostra responsabilitat, evitar riscos per a la salut d’altres persones i fer un bon ús de les mesures preventives.
Accés al sistema sanitari
- Tenim dret a accedir als serveis i les prestacions sanitàries públiques en un temps adequat d’acord amb criteris clínics, obtenir informació sobre les prestacions del procés d’atenció, escollir professionals i centres sanitaris en l’atenció primària, disposar d’informació sobre els temps d’espera i accedir a una segona opinió en casos d’especial transcendència.
- Tenim el deure de utilitzar de manera responsable les instal·lacions i els serveis sanitaris, així com respectar els horaris programats i les normes dels centres on ens atenen.
Intimitat i confidencialitat
- Tenim dret a preservar la nostra privacitat i intimitat en l’atenció, la confidencialitat de la informació i la nostra llibertat ideològica i religiosa.
- Tenim el deure de respectar la intimitat i la confidencialitat de les altres persones i la seva llibertat ideològica i religiosa.
Autonomia i presa de decisions
- Tenim dret a disposar de tota la informació i el suport necessaris per garantir la dignitat i l’autonomia en la presa de decisions respecte del procés d’atenció, per planificar les decisions anticipades i per poder viure el procés de final de vida d’acord amb el nostre concepte de dignitat.
- Tenim el deure de coresponsabilitzar-nos del nostre procés assistencial i del d’aquelles persones que representem legalment, consensuant les decisions en cas de discrepàncies.
Informació sanitària, documentació clínica i TIC
- Tenim dret a disposar de la nostra informació sanitària de manera integrada, completa i segura. Rebre assessorament i recomanacions sobre la informació sanitària disponible a la xarxa.
- Tenim el deure de facilitar informació veraç sobre les nostres dades i fer un ús responsable de les noves tecnologies en relació amb la salut i el sistema sanitari.
Qualitat i seguretat del sistema
- Tenim dret a rebre una atenció sanitària de qualitat que garanteixi la continuïtat assistencial i la seguretat clínica i personal, com també a conèixer els medicaments i productes del pla de medicació, les preparacions de teixits i mostres biològiques i el nivell de qualitat dels centres assistencials.
- Tenim el deure de facilitar l’actualització de dades de la història clínica i la correcta revisió del tractament, utilitzar correctament les prestacions i identificar-nos mitjançant la documentació requerida per garantir la nostra seguretat clínica.
Constitució genètica de la persona
- Tenim dret a la confidencialitat de la informació del nostre genoma, gaudir dels avantatges derivats de les noves tecnologies genètiques i ser informats de les troballes inesperades derivades de proves genètiques.
Investigació i experimentació
- Tenim dret a participar en projectes de recerca, no serne exclosos, rebre’n la informació, donar-hi consentiment previ, així com a conèixer el retorn de les investigacions i les iniciatives d’innovació del procés assistencial.
- Tenim el deure de complir les responsabilitats acceptades que es deriven de la participació en un projecte de recerca
Participació
- Tenim dret a expressar l’opinió sobre el sistema sanitari i participar-hi com a agents actius, tant en el marc assistencial com de la investigació.
- Tenim el deure de conèixer el sistema sanitari i estar-ne informats per exercir una participació responsable i amb representativitat col·lectiva.
Drets i deures usuaris serveis d'atenció social
Inici » Usuaris i famílies » Drets i deures
Drets i deures
Article 12 de la Llei 12/2007, d’ 11 d’octubre de serveis socials
Drets dels usuaris de serveis residencials i diürns
- Exercici de la llibertat individual per a ingressar i romandre a l’establiment i per a sortir-ne, sens perjudici d’allò que estableix la legislació vigent respecte als menors d’edat, les persones incapacitades i les persones sotmeses a mesures judicials d’internament.
- Conèixer el reglament intern del servei, i també els drets i els deures, que s’han d’explicar de manera entenedora i accessible.
- Rebre una atenció personalitzada d’acord amb llurs necessitats específiques.
- Accedir a l’atenció social, sanitària, farmacèutica, psicològica, educativa i cultural i, en general, a l’atenció de totes les necessitats personals, per a aconseguir un desenvolupament personal adequat, en condicions d’igualtat respecte a l’atenció que reben els altres ciutadans.
- Comunicar i rebre lliurement informació per qualsevol mitjà de difusió de manera accessible.
- El secret de les comunicacions, llevat que es dicti una resolució judicial que el suspengui.
- La intimitat i la privacitat en les accions de la vida quotidiana, dret que ha d’ésser recollit pels protocols d’actuació i d’intervenció del personal del servei.
- Considerar com a domicili d’establiment residencial on viuen i mantenir la relació amb l’entorn familiar, convivencial i social, tot respectant les formes de vida actuals.
- Participar en la presa de decisions de règim intern del centre que els afectin individualment o col·lectivament, i associar-se per afavorir la participació.
- Accedir a un sistema intern de recepció, seguiment i resolució de suggeriments i queixes.
- Tenir objectes personals significatius per a personalitzar l’entorn on viuen, sempre que respectin els drets de les altres persones.
- Exercir lliurement els drets polítics, respectant el funcionament normal de l’establiment i la llibertat de les altres persones.
- Exercir la pràctica religiosa, respectant el funcionament normal de l’establiment i la llibertat de les altres persones.
- Obtenir facilitats per a fer la declaració de voluntats anticipades, d’acord amb la legislació vigent.
- Rebre de manera continuada la prestació dels serveis i les prestacions econòmiques i tecnològiques en les condicions que s’estableixin per reglament.
- No ésser sotmès a cap mena d’immobilització o restricció de la capacitat física o intel·lectual per mitjans mecànics o farmacològics sense prescripció facultativa i supervisió, llevat que hi hagi un perill imminent per a la seguretat física dels usuaris o de terceres persones. En aquest darrer cas, les actuacions s’han de justificar documentalment, han de constar en l’expedient de l’ usuari o usuària i s’han de comunicar al Ministeri Fiscal d’acord amb allò que estableix la legislació.
- Conèixer el cost dels serveis que reben i, si escau, conèixer la contraprestació de l’usuari o usuària.
Deures dels usuaris de serveis residencials i diürns
- Facilitar les dades personals, convivencials i familiars veraces i presentar els documents fidedignes que siguin imprescindibles per a valorar-ne i atendre’n la situació.
- Complir els acords relacionats amb la prestació concedida i seguir el pla d’atenció social individual, familiar o convivencial i les orientacions del personal professional, i comprometre’s a participar activament en el procés.
- Comunicar els canvis que es produeixen en llur situació personal i familiar que puguin afectar les prestacions sol·licitades o rebudes.
- Destinar la prestació a la finalitat per a la qual s’ha concedit.
- Retornar els diners rebuts indegudament.
- Comparèixer davant l’ Administració, a requeriment de l’ òrgan que hagi atorgat una prestació.
- Observar una conducta basada en el respecte mutu, la tolerància i la col·laboració per a facilitar la convivència en l’establiment i la resolució dels problemes.
- Respectar la dignitat i els drets del personal dels serveis com a persones i com a treballadors.
- Atendre les indicacions del personal i comparèixer a les entrevistes a què siguin convocats, sempre que no atemptin contra la dignitat i la llibertat de les persones.
- Utilitzar amb responsabilitat les instal·lacions del centre i tenir-ne cura.
- Complir les normes i els procediments per l’ ús i el gaudi de les prestacions.
- Contribuir al finançament del cost del centre o servei si així ho estableix la normativa aplicable.
- Complir els altres deures que estableixi la normativa reguladora del centre i dels serveis socials de Catalunya.