Drets i deures dels usuaris de serveis d'atenció social
Inici » Usuaris i famílies » Drets i deures socials
Drets i deures
Segons l’Article 12 de la Llei 12/2007, d’11 d’octubre de serveis socials, els usuaris dels serveis d’atenció social tenen els següents drets i deures.
Drets dels usuaris de serveis residencials i diürns
- Exercici de la llibertat individual per a ingressar i romandre a l’establiment i per a sortir-ne, sens perjudici d’allò que estableix la legislació vigent respecte als menors d’edat, les persones incapacitades i les persones sotmeses a mesures judicials d’internament.
- Conèixer el reglament intern del servei, i també els drets i els deures, que s’han d’explicar de manera entenedora i accessible.
- Rebre una atenció personalitzada d’acord amb llurs necessitats específiques.
- Accedir a l’atenció social, sanitària, farmacèutica, psicològica, educativa i cultural i, en general, a l’atenció de totes les necessitats personals, per a aconseguir un desenvolupament personal adequat, en condicions d’igualtat respecte a l’atenció que reben els altres ciutadans.
- Comunicar i rebre lliurement informació per qualsevol mitjà de difusió de manera accessible.
- El secret de les comunicacions, llevat que es dicti una resolució judicial que el suspengui.
- La intimitat i la privacitat en les accions de la vida quotidiana, dret que ha de ser recollit pels protocols d’actuació i d’intervenció del personal del servei.
- Considerar com a domicili d’establiment residencial on viuen i mantenir la relació amb l’entorn familiar, convivencial i social, tot respectant les formes de vida actuals.
- Participar en la presa de decisions de règim intern del centre que els afectin individualment o col·lectivament, i associar-se per afavorir la participació.
- Accedir a un sistema intern de recepció, seguiment i resolució de suggeriments i queixes.
- Tenir objectes personals significatius per a personalitzar l’entorn on viuen, sempre que respectin els drets de les altres persones.
- Exercir lliurement els drets polítics, respectant el funcionament normal de l’establiment i la llibertat de les altres persones.
- Exercir la pràctica religiosa, respectant el funcionament normal de l’establiment i la llibertat de les altres persones.
- Obtenir facilitats per a fer la declaració de voluntats anticipades, d’acord amb la legislació vigent.
- Rebre de manera continuada la prestació dels serveis i les prestacions econòmiques i tecnològiques en les condicions que s’estableixin per reglament.
- No ser sotmès a cap mena d’immobilització o restricció de la capacitat física o intel·lectual per mitjans mecànics o farmacològics sense prescripció facultativa i supervisió, llevat que hi hagi un perill imminent per a la seguretat física dels usuaris o de terceres persones. En aquest darrer cas, les actuacions s’han de justificar documentalment, han de constar en l’expedient de l’usuari o usuària i s’han de comunicar al Ministeri Fiscal d’acord amb allò que estableix la legislació.
- Conèixer el cost dels serveis que reben i, si escau, conèixer la contraprestació de l’usuari o usuària.
Deures dels usuaris de serveis residencials i diürns
- Facilitar les dades personals, convivencials i familiars veraces i presentar els documents fidedignes que siguin imprescindibles per a valorar-ne i atendre’n la situació.
- Complir els acords relacionats amb la prestació concedida i seguir el pla d’atenció social individual, familiar o convivencial i les orientacions del personal professional, i comprometre’s a participar activament en el procés.
- Comunicar els canvis que es produeixen en llur situació personal i familiar que puguin afectar les prestacions sol·licitades o rebudes.
- Destinar la prestació a la finalitat per a la qual s’ha concedit.
- Retornar els diners rebuts indegudament.
- Comparèixer davant l’Administració, a requeriment de l’òrgan que hagi atorgat una prestació.
- Observar una conducta basada en el respecte mutu, la tolerància i la col·laboració per a facilitar la convivència en l’establiment i la resolució dels problemes.
- Respectar la dignitat i els drets del personal dels serveis com a persones i com a treballadors.
- Atendre les indicacions del personal i comparèixer a les entrevistes a què siguin convocats, sempre que no atemptin contra la dignitat i la llibertat de les persones.
- Utilitzar amb responsabilitat les instal·lacions del centre i tenir-ne cura.
- Complir les normes i els procediments per l’ús i el gaudi de les prestacions.
- Contribuir al finançament del cost del centre o servei si així ho estableix la normativa aplicable.
- Complir els altres deures que estableixi la normativa reguladora del centre i dels serveis socials de Catalunya.